Komu vadí světelné znečištění a jak ho zmírnit?

Komu vadí světelné znečištění a jak ho zmírnit?

Přestože se o negativním vlivu světelného smogu neboli světelného znečištění poměrně hodně ví, stále mu není věnována dostatečná pozornost. Pro rozšíření povědomí o této problematice jsme přikročili k sepsání tohoto článku.

Co je to světelné znečištění

Ministerstvo životního prostředí popisuje pojem takto: „Světelné znečištění (světelný smog) označuje nežádoucí jevy provázející umělé venkovní osvětlení. Dochází k němu především směrováním světla do nežádoucích prostor (např. na nebe, do volné krajiny nebo okny do interiérů), osvětlováním mimo nutné časové období (např. osvětlení parkoviště nákupního centra či výloh obchodů mimo otevírací dobu, noční nasvícení objektů) nebo použitím zdrojů s nevhodnými spektrálními charakteristikami (zejména v modré části spektra).“[1]

Mezi nežádoucí jevy patří: 
(platí pro jakékoliv osvětlení, tedy i pro teplé odstíny)

a) negativní vliv na noční přírodu
b) zdravotní rizika (narušení tvorby melatoninu – tzv. „spánkového hormonu/hormonu tmy“ a s tím související zdravotní problémy)
c) plýtvání energií
d) bezpečnost (oslnění řidičů i chodců)

ad a) Noční příroda

U rostlin umělé světlo způsobuje negativní jevy jako posun doby kvetení, klíčivost semen nebo shazování listí. U zvířat se mluví např. o:

  • Narušení přirozených pochodů jako je reprodukční chování, hledání potravy, odpočinek.
  • Úbytku hmyzu v urbánní krajině.[2]
  • Narušení orientace ptáků (jak stěhovavých během migrace, tak přezimujících během nočních přeletů), posunutí aktivity zpěvného ptactva.
  • Změně životního prostředí některých obojživelníků – zejména žáby a mořské želvy.
     

ad b) Zdravotní riziko

  • Člověk a jeho organismus je ovlivněný tzv. cirkadiánním cyklem (zjednodušeně střídáním dne a noci, stavu bdělosti a spánku), v noci by měl člověk spát tedy ideálně ve tmě (jediným světelným zdrojem by měl být Měsíc).

Kvalitní spánek je základ – díky němu se nám vyplavuje „spánkový“ hormon melatonin (přesněji řečeno „hormon tmy“), ten je pro člověka nezbytný a má silné antioxidační účinky (avšak i relativně malé množství světla dokáže jeho tvorbu snížit či úplně zastavit, a to nehledě na barvu světla!).

Autoři: Zdeňka Brožová, Mirka Neužilová
((Přečtěte si také náš článek: Naše cesta za zhasnutím chebských památek )
________

Zdroje:
[1]: MŽP - Světelné znečištění: https://www.mzp.cz/cz/svetelne_znecisteni

[2]: Článek z Ekolist.cz: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/za-ubytek-hmyzu-mohou-klimat…

Další užitečné odkazy:
Jak svítit správně? Osvětový web Světelné znečištění - sviťme s rozumem:
https://svetelneznecisteni.cz/svitme-spravne/

Rozhovor se světelným technikem Hynkem Medřickým v DVTV z 10.10.2018: https://video.aktualne.cz/dvtv/nebezpecne-svetlo-z-mobilu-od-lekaru-mozna-uslysime-nepeknou/r~d30afb8ccbf211e8acf3ac1f6b220ee8/

Rozhovor se světelným technikem Hynkem Medřickým v DVTV z 17.1.2021:
https://www.dvtv.cz/video/svetlo-je-vsim-naduzivame-to-modre-svetelne-znecisteni-se-zvysuje-zbytecne-vic-svetla-nema-vliv-na-vyssi-bezpecnost-rika-medricky

Český dokument Hledání ztracené tmy na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eU2pI9s2CXM&ab_channel=Hled%C3%A1n%C3%ADztracen%C3%A9tmy

Fokus Václava Moravce: Budiž světlo – Česká televize z 17.12.2019: https://www.ceskatelevize.cz/porady/11054978064-fokus-vaclava-moravce/219411030530010/

Pronájem žárovky se zdravým světlem Vitae: https://www.bulbsharing.com/